THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Wednesday, April 29, 2009

Ujian, Menjangkau Fikiran Biasa










27/4/2009.sumber: http://cacamerbamakhlukpolitik.blogspot.com

Muhammad Shaiful (7 tahun), Muhammad Amirul (4 tahun) dan Muhammad Yusof (2 tahun) meninggal dunia dalam kebakaran kediaman mereka di kampung Sungai Rotan, Batu Hampar tengahari kelmarin. Ibubapa 3 beradik itu ialah pasangan suami isteri, Nordin bin Md Noor dan Mah bt Abdullah yang mendiami rumah pekerja kuari pasir di kampung ini. Ketika kebakaran, pasangan suami isteri tersebut sedang mencuci pakaian di sungai yang agak jauh dari kediaman mereka.

Bapa kanak-kanak tersebut, Nordin Md Noor redha dengan ketentuan ajal anak-anaknya namun amat pilu mengenangkan hajat anak sulungnya (Muhammad Shaiful) untuk mendapat sehelai baju yang dibuat daripada bendera PAS tidak sempat ditunaikan.

Pagi tadi Shaiful minta saya dapatkan sehelai bendera PAS untuk dibuat baju. Saya dah bersetuju dan telah pun dapat sehelai bendera. Ingatkan petang tadi atau besok bolehlah dijahit baju untuk Shaiful. Tapi Allah lebih sayangkan Shaiful dan adik-adiknya. Tak sempat Shaiful dapat baju bendera PAS. Saya percaya Shaiful akan dapat pakaian yang lebih indah dalam syurga," kata Nordin dengan linangan air mata.

Menurut ibu kepada 3 beradik itu, dia dan suaminya mengunci rumah sebelum pergi ke sungai untuk mengelakkan anak-anaknya bermain di tepi lombong berdekatan rumah. Ketika itu anak bongsu mereka (Muhammad Yusof) sedang tidur dalam buaian dan diawasi oleh Muhammad Shaiful yang sudah biasa dengan rutin itu. Muhammad Shaiful ialah murid tahun 1 Sekolah Kebangsaan Batu Hampar, Beruas.

"Itulah saja anak kami. Tiga orang saja. Hari ini kami tak ada anak lagi dah," kata Mah Abdullah dengan sayu.

*************************************************************************************

Kisah di atas adalah secebis kisah dari siri-siri ujian yang di anugerahkan Allah kepada manusia, tanda kasih kepada hamba-Nya. Ditarbiahnya sang hamba dengan sentuhan-Nya sendiri. Itu kisah yang bila diceritakan kepada sesiapapun, mudah sahaja bibir insan menuturkan itu adalah ujian Allah...bagaimana pula dengan ujian yang kadang-kala manusia tidak terfikir bahkan tidak merasa bahawa itu adalah ujian Allah? Lihat keadaan kita hari ini, di mana pula sentuhan sayang Allah untuk kita?

Kita sangka kita sudah cukup baik bila melakukan kerja-kerja dakwah, kita bahagia dikelilingi teman-teman sefikrah yang membawa ke jalan Allah, kita senang melewati hari-hari kita dengan kerja-kerja Islam...tapi ingat, di sebalik bahagia kita itu, di sebalik senang dan tenang hati kita itu, sebenarnya kita sedang di uji oleh Dia. Iya, bahagia, senang dan tenang itu nikmat juga rahmat, namun itulah ujian sebenarnya. Perhatikan hubungan kita dengan Allah. Kita berkomunikasi dengan manusia saban waktu mengajak mereka menyembah Allah, berapa lama pula kita berkomunikasi dengan hati kita mengajaknya untuk sujud panjang menyembah Allah?

Kita merancang gerak kerja untuk masa depan Islam, namun adakah kita merancang umur kita untuk 'masa depan' akhirat yang pasti? Kita menelaah modul-modul, pendekatan-pendekatan mahupun ilmu-ilmu terkini buat menjentik hati insan untuk kenal hakikat hidup berTuhan, sudahkah kita meneliti Al-Quran buat menjentik hati kita sendiri akan hakikat Al-Quran itu bukan hanya untuk dibaca dengan suara yang merdu mahupun dihafaz saban waktu, tetapi isi Al-Quran itu adalah untuk di amalkan. Kita berusaha mencari solusi masalah umat, mengkoreksi satu-persatu mencari punca dan sebab, namun pernahkah kita mengkoreksi diri, umat ini bankrap aqidah dan akhlak, lantaran diri kita ini bankrap amal di sisi Tuhan?

Di mana tahajud kita, di mana tadabbur kita terhadap isi kandungan Al-Quran, di mana rintih dan munajat kita yang dirindui Tuhan saban malam, di mana air mata taubat kita yang bisa memadam api neraka, di mana kita letakkan jiwa hamba kita...adakah hilang di sebalik timbunan kertas-kerja, lenyap di sebalik surat-menyurat yang berjela-jela atau tenggelam dalam fikir kita tentang umat? tepuk dada tanya iman. sama-sama kita beringat...

0 comments: