THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Wednesday, October 21, 2009

Mengharap Sinar Hari Esok

Alhamdulillah ‘ala kulli hal, saya masih lagi bernafas pada hari ini, masih lagi menghirup udara dunia dalam iman dan Islam, Alhamdulillah.

Selawat dan salam buat kekasih yang sentiasa dirindu, Rasulullah s.a.w, yang telah lama meninggalkan kita umatnya…namun baginda tinggalkan kepada kita warisan yang tidak ternilai harganya, Al-Quran dan sunnah baginda. Susuk peribadi agung itu akan sentiasa dikenang, sentiasa terbayang di ruang mata dalam meniti perarakan perayaan iman yang tak pernah putus-putus ini, itulah dia perjuangan Islam, demi menegakkan daulah dan khilafah Islam.

Sedang saya mengemas buku-buku yang baru sahaja ‘diterbangkan’ dari perlembahan ilmu Kuala Lumpur, ke ceruk kampung yang tersorok di belantara hijau ini, saya terjumpa cebisan-cebisan kertas berisi untaian kalam, suara hati tatkala berjuang di rantau orang. Ingin saya kongsikan kepada pembaca sekalian, moga ada manfaatnya untuk kita bersama.

Entah kenapa malam ini mata saya terlalu segar…hati meronta-ronta untuk mencoretkan sesuatu…tapi saya tidak tahu apakah sesuatu itu…apa sebenarnya yang saya rasa saat ini…puas bermonolog dengan diri…akhirnya jawapan itu saya temui…

Terlalu banyak yang saya simpan dan pendam akhir-akhir ini, sekecil-kecil soal hati saya sendiri hinggalah sebesar-besar soal ummah. Semuanya hanya terpendam di jiwa hingga menjadi satu beban yang amat berat. Hati yang ditarbiah dengan tidak istiqomah, gerak kerja yang tidak fokus, kehidupan yang bercelaru, membayangkan dunia yang teramat banyak duri ranjaunya hinggalah merenung akhirat yang tidak diketahui apakah nasib saya di sana kelak. Tercampak beribu batu jauhnya dari keluarga tercinta, amanah dakwah ini hanya mampu saya sebarkan untuk orang-orang di sekeliling saya sahaja. Keluarga saya sendiri tidak menerima sentuhan dakwah daripada anaknya yang satu ini…kalau ada sekalipun hanyalah sekali-sekala dan jarang-jarang ketika saya pulang bercuti…

Mereka masih kurang mengerti tentang Islam…mereka masih tidak kenal Allah itu ‘siapa’…mereka hanya mengenal sekolah, bukan mengenal Allah…mereka tidak kenal siapa sebenarnya diri mereka di sisi Allah…aahh…saya tidak sanggup melihat keluarga saya menjadi bahan bakar api neraka…ibu yang menanggung susah mengandungkan saya, bertarung nyawa melahirkan saya…ayah yang banyak berkorban untuk keluarga, menumpahkan keringat mencari rezeki untuk kami…adik-beradik yang menjadi tempat berkongsi rasa suka dan derita…jiwa-jiwa itu bukan untuk menjadi bahan bakar api neraka…

Wahai para pejuang agama Allah, redhakanlah dirimu menyahut panggilan dakwah di sana, di bumi yang subur untuk mengutip pahala dakwah SABAH dan SARAWAK…Bumi itu memanggil-manggil kalian untuk menyemai benih-benih iman di atas atasnya…Bumi itu merintih…bumi itu menangis…

Wahai para pejuang agama Allah, selamatkanlah ibu bapa kami dari kejahilan…selamatkanlah keluarga kami dari kezaliman…kezaliman yang menutup mata mereka dari mengenal kebenaran…ajarkanlah mereka tentang Islam sementara menunggu kami pulang…AJARKANLAH MEREKA TENTANG ISLAM SEMENTARA MENUNGGU KAMI PULANG…Sakit Ya Allah…sakitnya api neraka-Mu…panas Ya Allah…panasnya api neraka-Mu…Kami tak sanggup menghadapinya…

Semoga ada sinar hari ‘esok’ untuk kami…hari ‘esok’ di alam ‘sana’…alam akhirat-Mu yang abadi, yang tidak pernah kami tahu apakah untung nasib kami di sana nanti…
Wahai pejuang-pejuang ummah, sudikah kalian menyahut panggilan ini?

1 comments:

SecretOfMyLiF3 said...

Islam itu tumbuh dicelah2 kesyirikan dan kemunafikan.... sedangkan kemunafikan dan kesyirikan tumbuh dicelah2 islam... boleh direnungkan dengan mendalam :))