THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Tuesday, May 5, 2009

Mengutip 'Ibrah

Sesungguhnya hati yang celik akan sentiasa berbicara dengan Tuhannya. Dalam usaha mencelikkan hati insan menuju upaya memahami makna hidup berTuhan, setiap peristiwa hidup dicungkil hikmah, dikutip 'ibrah buat bekal menuju perjalanan panjang sebuah kehidupan.

"Pakcik, kat mana SMK Bandar Tasik Selatan?" Tanya sahabat saya kepada seorang pakcik yang menjual kuih di stesen komuter Bandar Tasik Selatan. Keadaan diri saya yang tidak berapa sihat ketika itu menjadikan saya lebih banyak diam dan menurut sahaja langkah kaki sahabat saya.

"Oh, sekolah tu tak jauh. Ikut saja lorong pejalan kaki sebelah kanan ni, nanti jumpa stesen minyak, jalan terus ke hujung jalan, akan jumpa sekolah tu. Lebih kurang lima belas minit jalan kaki dari sini." Jelas si pakcik dengan bersungguh-sungguh.

Macam jauh je...hati saya berbisik...

Kami mula menapak. Beberapa langkah menapak,

"Eh, tu stesen minyak. Dekat je pun. Mungkin sekolah tu dekat-dekat situ je. Jalan sikit lagi sampaila." Beritahu saya kepada sahabat saya dengan gembiranya. Sambil-sambil ayat itu ditujukan buat diri saya sendiri. Memujuk hati agar terus kuat, agar hati membantu badan untuk terus bertahan.

Sampai di stesen minyak selepas 10 minit berjalan kaki,

"Ada banyak simpang ni. Hujung jalan mana kita nak pergi?" Soal sahabat saya.

"Erm..." Saya cuba mengintai-intai hujung jalan...perasan tinggilah tu...

"Kita tanya orang kat stesen minyak ni je lah." Ujar saya, mula sedar diri tu tak tinggi mana...

Pakcik yang kami tanya tu siap lukis peta lagi untuk menunjukkan kepada kami arah menuju ke SMK Bandar Tasik Selatan. Berbekalkan keyakinan dengan pakcik yang pertama bahawa lebih kurang lima belas minit sahaja untuk berjalan kaki ke SMK Bandar Tasik Selatan dari stesen komuter tersebut, kami meneruskan langkah. Dari peta yang dilukis itu macam jauh juga sekolahnya. Tapi 15 minit - 10 minit = 5 minit. Saya mencongak. Kita kena jalan kaki lima minit je lagi...Masih lagi saya berusaha memujuk diri.

Kami pula tidak mahir membaca peta, beberapa kali berbalah di jalanan, memutuskan simpang mana yang ingin dituju. Akhirnya 5 minit menjadi 50 minit! Di bawah terik matahari waktu zohor, diselubungi udara berdebu kota raya yang menyesakkan, saya mula hilang kudrat. Ah, bagaimana lagi harus dipujuk hati ini? Teruskan...teruskan...

Akhirnya kilatan pedang menerjah minda. Ya! Peristiwa Perang Badar kembali saya tayangkan di skrin minda. Rasulullah dan para sahabat berperang di padang pasir yang kering kontang dalam keadaan berpuasa demi kemenangan Islam. Saya ini tidak bawa tugas Islam kah? Tidak...Saya kini pewaris tugas Rasul. Saya mahu meneruskan mata rantai perjuangan Islam...Saya mahu memartabatkan firman Tuhan...dengan mencari sekolah? Ya, sekolah itu lubuk anak-anak ummah, generasi rijal yang akan menobatkan Islam...al-qawiyyul amiin...al-qawiyyul amiin...semangat itu kembali membara.

"Kita ni dah sesat dah ni...Sesat di hutan batu." Saya bersuara kepada sahabat saya setelah lama berdiam diri. Di sebuah kedai makan, kami berhenti untuk bertanya.

"Boleh tunjukkan kat mana SMK Bandar Tasik Selatan?" Giliran saya pula bertanya.

"Oh, ikut jalan depan ni...jalan kaki lebih kurang 15 minit macam tu akan jumpa banyak flat, SMK Bandar Tasik Selatan kat belakang flat tu." Jawab si penjaga kedai.

Dari tadi 15 minit, 15 minit...Hati saya mula memberontak. Kali ni pun 15 minit lagi. Kami ni dah berjalan kaki lebih satu jam! Panas terik pula ni. Bentak hati saya.

Alang-alang dah di kedai makan ni, macam best je kalau singgah makan. Hati besar saya berkata. Namun hati kecil membantah. Capai dulu matlamat, baru buat perkara lain. Ya, matlamat saya cari sekolah, SMK Bandar Tasik Selatan. Dah jumpa sekolah baru boleh makan. Bagaimana pula matlamat menegakkan Islam? Harta benda, jiwa raga, hidup dan mati semuanya mesti dikorbankan untuk menegakkan Islam. Nak rehat? Nak bersenang-lenang? Nak lepak-lepak? Nanti dulu...Selagi Islam tak tertegak di muka bumi, selagi itu tiada istilah rehat. Sebelum nak tegakkan dunia Islam, kenalah tegakkan daulah Islam dulu. Tapi paling penting diri kita sendiri perlu kita Islamkan sepenuhnya dulu. Bukan ambil Islam separuh-separuh.

Dalam monolog yang kian panjang, tidak sedar langkah kaki sudah sampai ke destinasi. Ini rupanya sekolah yang dicari-cari...SMK Bandar Tasik Selatan. Strategiknya tempatmu bersebelahan dengan rumah Allah. Alhamdulillah.

Cerita tidak terhenti setakat itu. Banyak lagi 'ibrah yang ingin dikongsi. Moga diberi kesempatan untuk menulis lagi...Kerana esok lusa mungkin kita pergi menemui Illahi...

Siapakah yang dapat memberi jaminan kita akan hidup pada esok hari? Tiada siapa yang pasti...

2 comments:

pali said...

salams,

apakah itu "ibrah"?

sori2. tak reti arab.

Maliana said...

wa'alaikumussalam,

pali,

Takpe je. 'Ibrah tu maksudnya teladan.