THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Monday, June 15, 2009

Pemikiran Songsang

Sambungan 'Wahai Da'ie Berhikmahlah Dalam Berdakwah"

Lama berteleku, telinga saya menangkap perbualan teman-teman di luar,

"Bagus budak ni. Dia sanggup tangguhkan perkahwinan semata-mata nak bina rumah untuk mak ayah dia."

Astaghfirulllah al-azim...saya beristighfar berkali-kali. Inilah pemikiran songsang orang zaman sekarang. Jauh terpesong dan menyeleweng. Tidak tahu lagi untuk membezakan mana tujuan mana keperluan. Tujuan hidup untuk beribadah, hanya untuk beribadah. Perkahwinan itu ibadah, melengkapkan separuh daripada agama. Harta itu keperluan. Tapi seringkali kita menjadikan keperluan itu tujuan. Betapa songsangnya pemikiran umat Islam hari ini, sesat dalam cahaya. Lebih parah kesesatan cara berfikir itu tidak mahu diakui dan dibetuli.

Ada pula yang terang-terangan mengejar redha manusia, redha Allah diketepikan. Tidak mahu menyegerakan perkahwinan dengan alasan belum cukup 'kaya', kalau kahwin nanti orang cakap bukan-bukan sebab kenduri kahwin yang ala kadar, ada pula beralasan harta-benda belum lagi dilonggokkan untuk membahagiakan ibu dan ayah...dan macam-macam lagi alasan.

Bagi golongan seperti ini, bersiap-sedialah di mahkamah Rabbul Jalil, Allah akan perintahkan kalian memohon pahala dari orang-orang yang kalian cari redhanya, sedang pahala itu hanya Allah yang layak memberikannya kepada hamba-Nya.

Mungkin tanpa sedar kita telah termasuk dalam golongan ini. Mohon ampunlah daripada Allah. Semua kita mohon ampun daripada Allah. Sangat susah membezakan haq dan batil di akhir zaman ini. Moga kita sentiasa dipimpin oleh Allah meniti jalan jihad yang penuh onak duri juga terus berhikmah dalam berdakwah. Mereka-mereka ini perlu dakwah daripada kita...

"Ya Allah tunjukkanlah perkara yang haq itu haq dan berilah kami kekuatan untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah yang batil itu batil dan berilah kami kekuatan untuk menjauhinya."

0 comments: