THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Friday, April 3, 2009

Hari Ini Saya Gagal Lagi


Tidak tahu dari mana hendak saya memulakan penulisan...Mungkin lebih tepatnya saya harus bermula dengan lafaz 'Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Roji'un' kerana hari ini saya berdepan dengan satu lagi kegagalan, menambahkan siri-siri kegagalan yang sedia termaktub dalam sejarah hidup saya.

Iya, begitu banyak berita gembira saya terima pada hari ini, begitu banyak urusan saya dipermudahkan Allah pada hari ini, tetapi hati saya tetap terdorong untuk memikirkan tentang keGAGALan saya. Berbagai perasaan melanda jiwa saya antara sedih, kecewa, bersyukur (kerana ramai lagi yang mengalami kegagalan yang lebih teruk daripada saya), geram, rasa ingin menuntut bela atas kegagalan ini dan bermacam-macam lagi rasa.

Tetapi yang pastinya hanya satu rasa yang mendominasi rasa-rasa yang ada, saya ingin menuntut bela. Ya, kegagalan ini akan saya bayar dengan kejayaan. Kegagalan ini memberikan saya satu booster untuk memecut dan berlari menderu laju meninggalkan 'peserta-peserta' yang lain. Kata hati saya ini akan saya semat, dan akan saya kunyah hingga lumat, biar ia sebati dengan darah daging saya, jiwa raga saya.

Terpujuk jiwa saya yang berkecamuk dengan kata-kata Ustaz Azrul Azlan dalam kelas Multimedia Dalam Pendidikan Islam petang tadi, "Saya memang mengajar kamu untuk mendapatkan sesuatu dengan kesusahan, kerana perkara yang kamu dapat dengan mudah, senang untuk kamu melupainya. Sebaliknya perkara yang kamu dapat dengan susah payah, akan kamu ingat dan kenang sampai bila-bila."

Impian ini penuh jalan berliku, semoga bila saya menggapainya suatu hari kelak, saya tak lupa rumput di bumi tempat saya berpijak. Saya tak lupa perit maung jalan yang telah saya tempuh. Paling penting saya tak lupa Allah, Tuhan yang mengatur perjalanan hidup saya. Masa kan nikmat-Nya terlalu tinggi nilainya jika ujian-Nya tak sehebat mana. Ya Allah, lapangkanlah dada kami dengan sifat sabar dan matikanlah kami sebagai seorang Islam...

0 comments: